Od dnia 01.03.2022 r. stara, ale kochana domena kochamjp.pl (♥) (kocham język polski) została zastąpiona nazwą lekturki.pl (♥♥♥). Miało to związek z przeniesieniem treści portalu na nowy, lepszy serwer. Jak każde przenosiny, tak i te pociągają za sobą straty, głównie w zakresie spadku popularności strony. Pomocą w reklamowaniu i wejściu na stałą, wysoką pozycję w rankingach wyszukiwarek mają być wpisy na Facebooku, Instagramie i Twitterze.
Wszystkich Czytelników proszę o dzielenie się z innymi adresem strony, a także dodawanie do ulubionych.
Cele dydaktyczne (korzystanie z opracowań na zajęciach) poszerzone o edukację domową (wiersze), a także związane z e-learningiem są aktualne i będą z czasem wdrażane, kontynuowane (zob. Konkursy EWM – 2018/2019). Niestety, spora część materiałów napisanych i zaprogramowanych w technologii flash musiała zniknąć ze stron portalu.
Od dnia 10.10.2017 roku strona mlektury.pl zmieniła domenę na kochamjp.pl, przekształcając się w portal e-learningowy o nazwie: “Kocham język polski”. Chce stawiać na aktywną pracę wspomagającą nauczanie i uczenie się najważniejszego przedmiotu szkolnego, jakim jest: język polski.
Doprowadziło to do rozwoju konkursów online, pierwszych Polsce ogólnokrajowych. Zapraszałem do nich wszystkie szkoły. Zobacz skutki w postaci wyników konkursów z “niepodległą”.
Dostępne materiały na portalu to opracowania lektur z języka polskiego na poziomie podstawowym i w edukacji szkół średnich. Ich rolą jest systematyzacja wiedzy teoretycznej: epoka literacka (w której powstała lektura), autor (najważniejsze informacje lub link do Wikipedii), geneza dzieła, budowa utworu, czas i miejsce akcji, bohaterowie i streszczenie, często mini plan i interpretacja, mini charakterystyka postaci.
Oprócz lektur są tu też opracowania epok literackich, analiza i interpretacja wierszy szkolnych, słownik terminów literackich, poradnik maturalny, testy maturalne językowe – a także testy egzaminów po 6. klasie, testy gimnazjalne, materiały do pierwszej komunii, słówka języka angielskiego (flash), matema – nauka tabliczki mnożenia (flash), części mowy (flash), podanie o pracę, blog – fan, sens – cytaty – memy, konkursy e-learningowe, gra pamięciowa (flash).
Geneza strony
Historycznie pierwszą częścią portalu było opracowanie epok literackich i mini słownika terminów literackich – 1992/3. Powstał na Amidze, pierwszym komputerze, z którego wziąłem plik txt do drukarni. Epoki literackie były najpierw książeczką – zeszytem – wyłącznie dla moich uczniów. Było to wydanie papierowe, pierwsze w mieście, województwie, w kraju? Tego nie sprawdzałem, ale wydanie miało miejsce w chyba w 1994 r. Jakiś czas później, w 1995 r., pojawiła się synteza epok w formie zeszytowej autorstwa pracowników naukowych Uniwersytetu Opolskiego.
Wersja elektroniczna w raczkującej jeszcze sieci internetu zadebiutowała na lokalnym serwerze o nazwie klucznet w roku 2000? Składałem wówczas dokumenty na nauczyciela dyplomowanego w formie papierowej i elektronicznej, strony www na dyskietce. To bardzo pozytywnie zaskoczyło komisję. Chyba dzięki temu wygrałem później konkurs na wizytatora szkół średnich w Kuratorium w Opolu. Kariera urzędnicza w nadzorze nigdy mnie pociągała.
Pierwsza domena obecnych lektuek.pl to epoki.klucznet.pl. To był bodaj jeden z pierwszych serwerów szkolnych i nie tylko, na którym “stawiałem” pierwszą swoją stronę edukacyjną.
Aktualnie moje autorskie opracowania epok literackich, lektur, wierszy, można spotkać na wielu stron kradnących treści i zarabiających na reklamach. Należy do nich między innymi sciaga.pl. Wystarczy skopiować kilka zdań z epok i wygooglać, a pojawi się wiele odnośników. Epoki literackie pojawiły się jako strona www przed wikipedia.pl (2001 r.), naszaklasa.pl (2006 r.), facebook.com (2004 r. a w PL w 2008 r.). W pewnym sensie więc były to pierwsze zapisy encyklopedycznej wiedzy wyprzedzające o wiele lat Wikipedię, Facebooka i sciaga.pl (1997 r.).
W połowie lat 90-tych uczniowie dostali papierowe i profesjonalne opracowania lektur w postaci ściąg, bryków i innych kieszonkowych pomocy dydaktycznych.
W roku 2008 pojawiły się pierwsze CMS-y (systemy zarządzania treścią), a w tym najpopularniejsze: Joomla, WordPress i Drupal. W takiej kolejności osiągały swoją pierwotną popularność w Polsce. Po zapoznaniu się z nimi, wybrałem WordPressa z powodu większego zaplecza technicznego i popularności wśród pojawiających się portali informacyjnych. Do tej pory z niego korzystam a epoki sukcesywnie zaczęły się powiększać o opracowania lektur i wierszy.
Nigdy nie chodziło mi o to, aby pisać za uczniów, pozostawiając im pole do popisu w zakresie charakterystyk szczegółowych itd. Rolą lekturek.pl jest streszczać i opracować skrótowo lektury, pomóc w rozumieniu idei dzieł i przygotowaniu do zajęć, a także w prowadzeniu lekcji przez nauczycieli. Chodziło mi o to, aby zrobić notatki do powtórzeń przed lekcją i sprawdzianami. Podobnie też analizy wierszy idą w kierunku mojego i ogólnego odczucia interpretacyjnego. Niestety, obecnie uczniom bardziej zależy na gotowych odpowiedziach na konkretne pytania zadawane na kartkówkach i sprawdzianach. Chcą szybko wiedzieć i to najlepiej bez czytania…
Opracowania lektur szkolnych miały wnieść porządek do analizy dzieł obszernych rozmiarami. Chciałem uczniom pokazać, że mimo objętości posiadają one powtarzalne, strukturalne elementy budowy wskazujące, jak się uczyć i powtarzać przed lekcją (genezę i tytuł, budowę, czas i miejsce akcji, bohaterów, przebieg akcji (streszczenie) itd. To była swoista systematyzacja ukazująca wizję całościową książki. Nowszą wersją tego typu analizy jest Matryca Opanowania Lektury (zob. MOL) oddana przeze mnie do użytku polonistom.
Po latach dołączyły opracowania wybranych lektur i wierszy – 2008/10. Strona o epokach literackich, później blog poświęcony analizie wierszy i streszczeniom lektur zmienił się w portal. Jego ważnym elementem jest też opracowanie części mowy na tablicach multimedialnych na stronie czm.lekturki.pl (wcześniej w domenie czesci-mowy.pl – 2011/15).
2017-2022
W latach 2017-2022 portal korzystał z domeny “kochamjl.pl” a skrót ten oznaczał: “Kocham język polski”. To miał być manifest określający tradycje, z jakich wyrastamy i które powinniśmy szanować. Poloniści dostrzegają coraz wyraźniej, jak bardzo ważną kwestią jest utrwalanie i rozwijanie języka narodowego, który ubożejąc, powoli zaczyna zanikać i tracić prestiż. Naszą mowę zalewa angielszczyzna, wulgaryzmy, makaronizmy, skróty myślowe i różnego rodzaju slangi. Pojawienie się komunikatorów i internetu spowodowało, że młode pokolenia używają niewielkiej i ograniczonej liczby wyrazów. Spada czytelnictwo literatury, która zawsze była skarbnicą słownictwa, tworzyła mody językowe, dając społeczeństwu poczucie odrębności i dumy narodowej. W tym okresie powstała platforma e-learningowa i konkursy EWM (EWM i konkursy).
Od roku 2016 pracuję nieustannie i rozwijam także platformą edukacyjną opartą na moodle. Dzięki niej były możliwe wzmiankowane wyżej konkursy (znajomości “Pana Tadeusza”, interpunkcyjny, ortograficzny, tabliczki mnożenia) pod logiem “niepodległej” dla kilku tysięcy uczniów w latach 2018-2020 z całej Polski. Robiłem to zupełnie sam – od strony technicznej a we współpracy z setkami nauczycieli różnych przedmiotów. Chcę to kontynuować 😉 Jakkolwiek aktualnie, 2022 r. przenoszę – reklamuję lekturki.pl w social mediach (facebook, instagrm, twitter). Zmusiła mnie do tego zmiana serwera i domeny.
Pierwsza nazwa portalu
Nazwa mlektury [mlektury] została utworzona w 2008 roku na wzór mbooki [embuki]: mobile (z j. ang. mobile phone – telefon przenośny, potocznie – komórka), book (z j. ang. – książka) – książka elektroniczna do czytania w telefonie = mbook, czyli specjalna aplikacja dostosowana do rodzajów telefonów i różnorodnej wielkości wyświetlaczy monochromatycznych i kolorowych. Portal mlektury.pl to na początku strona www, na której znajdowały się linki prowadzące do pobieranych na telefon aplikacji z epokami i opracowaniami lektur. Po pobraniu i instalacji na wyświetlaczach pojawiało się menu typu:
Starsze modele telefonów | Telefony z kolorowymi wyświetlaczami | Typy mbooków |
---|---|---|
Jak na początki XXI w. były to aplikacje awangardowe. Pobieranie na telefon komórkowy o niewielkiej pamięci wewnętrznej liczonej w kilobajtach nie było jednak popularne. Mówimy o czasach, gdy każda zaczynająca się minuta rozmowy telefonicznej kosztowała około 3 zł., nie było smartfonów i internetu w komórkach. Do każdego typu wyświetlacza i telefonu należało wykonać odpowiednią grafikę. Aktualnie opracowania zawarte na stronie są odczytywane przez każdego posiadacza smartfona z dostępem do internetu.
Dlaczego mlektury? Polski odpowiednik wyrazu: mbook – mksiążka brzmiał wówczas sztucznie i w ogóle się nie przyjął, także z racji pisowni: ę, ż – obcej dla angielskiego języka programowania. W takich okolicznościach powstała domena: mlektury.pl mająca oznaczać, iż chodzi o “mobilne lektury”, czyli lektury i opracowania do pobrania na/do telefon/u jako aplikacje.
Zdanie widniejące pierwotnie na stronie głównej: “Opracowania epok literackich i lektur na telefon” nie znający terminu “mbook” odczytywali jako ogłoszenie typu: “Pisanie na telefoniczne zamówienie”. Taką “sensacyjną informację” (fake newsa) moi znajomi “sprzedali” żądnym awansów koleżankom z lokalnych gazet. Nie zapomnę pytania zadanego mi przez telefon przez pseudo dziennikarkę: “Dlaczego pan to zrobił. Ja też jestem polonistką i nigdy czegoś takiego bym nie zrobiła?”. W zasadzie nie rozumiałem pytania? Nie napisałaby opracowań? – nie czytała lektur czy też pisanie streszczeń to łamanie prawa? Akurat podczas rozmowy telefonicznej z nią szedłem rynkiem Kluczborka i stanąłem przed oknami księgarni. Spoglądałem na półki z opracowaniami lektur, nie było ich wiele, ale ich autorów “nie odsądzano od czci i wiary”. Na rynku księgarskim i w internecie istniało (i istnieje) wiele opracowań lektur (ściąg, bryków) dla uczniów wszystkich typów szkół. Jednak na samym początku istnienia internetu nie funkcjonowały one jako aplikacje pobierane na telefon komórkowy.
Historia początków opracowań wiąże się z dawnymi czasy, przed epoką internetu. Pierwsze powstały “epoki literackie – synteza” wraz ze słownikiem terminów literackich jako dzieło w formie papierowej. Konsultowałem to opracowanie z moim mentorem i metodykiem uczelnianym, który zalecał, abym rozdzielił słownik od opracowania epok i wydał dwa dzieła. Z kolei przed wydrukiem wszystkie moje notatki zapisał do komputera Atari mój kuzyn Marek. Obu panom jestem bardzo wdzięczny za uwagi i pomoc.
Komentarze na lekturki.pl
Strona jest moderowana. Zachęcam do komentowania artykułów i włączania się do wskazywania ewentualnych błędów rzeczowych, które będą sprawdzane i poprawiane bez powiadomień autorów. Wynika to z anonimowości lub podawania fikcyjnych adresów e-mail.
- Wszelkie analizy i artykuły są autorskie, chroni je prawo. Można odwoływać się do nich w pracach pisemnych z przypisami.
- Prawa autorskie do dzieł cytowanych dla celów wyłącznie analitycznych i edukacyjnych posiadają ich autorzy.
- Dłuższe komentarze mogące z powodzeniem pełnić rolę artykułów będą skracane do kilku zdań lub pomijane: nie publikuję cudzych wpisów i nie wystawiam zaświadczeń.
- Do publikacji zatwierdzane są tylko komentarze merytoryczne, czyli dyskusje na temat treści artykułu lub komentarza.
- Podziękowania za korzystanie z artykułów w komentarzach mile widziane.
- Komentarze wulgarne, rasistowskie, homofobiczne czy polityczne są odrzucane a IP autorów banowane. Strona lekturki.pl nie będzie dostępna dla zbanowanego IP. W takim przypadku należy wysłać e-maila lub komentarz z obietnicą przestrzegania etyki obowiązującej w internecie.
- Autor opublikowanego komentarza może prosić o jego usunięcie.
Prawa autorskie
Prawa autorskie do dzieł literackich cytowanych we fragmentach lub w całości dla celów edukacyjnych należą do ich autorów. Z kolei prawa autorskie do treści umieszczonych na stronach lekturki.pl w postaci artykułów, analiz, opracowań, streszczeń, pomysłów, poradników, plansz, aplikacji itd. należą do autora portalu. Zostały napisane w celu rozwoju edukacji i jako pomoce dydaktyczne dla zainteresowanych internautów oraz nauczycieli prowadzących zajęcia z tablicami multimedialnymi i rzutnikami. Ich kopiowanie, umieszczanie na własnych stronach, wykorzystywanie do innych celów bez wiedzy i zgody autora jest naruszeniem prawa.
Oferta
Działania pro bono (za darmo)
- korzystanie z zasobów platformy e-elearningowej i portalu w celach edukacyjnych.
- wykorzystanie materiałów zawartych na stronach dla celów tworzenia programów innowacyjnych i do awansu zawodowego nauczycieli (kontakt informujący).
- umieszczanie projektów e-learningowych na lekturki.pl (nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie)
Kontakt
- Każdy komentarz przed publikacją wymaga mojej autoryzacji, więc zostanie przeczytany. Aby nawiązać kontakt, proszę wpisać w komentarzach notatkę i podać swój adres e-mail, a odezwę się.
- Zapraszam do kontaktu na facebooku.